יום שלישי, 22 ביולי 2014

מה בין אותנטיות ושיווק  - ראיון עם פולינה שטרן שלמה לרגל כנס Business and Pleasure


 אני שמחה לתת לכן הצצה לחלק (ממש פצפון) מהנושאים עליהם תעבדו עם פולינה בסדנא  "נכנסות לפוקוס שיווקי" בכנס Business and Pleasure.
השיחה עם פולינה היתה כייפית,ארוכה מאד ומלאת השראה ואני מבטיחה שצפויה לכן סדנא מרתקת!פולינה שטרן שלמה  יוצרת תקשורת ורעיונאית.כותבת ונושמת תקשורת שיווקית כבר שני עשורים. בעלת נסיון בכל תחומי השיווק - שיווק דיגיטלי,פרסום,יח"צ דוברות ועוד.
ממקימות רשת דיאדה ומנהלת השיווק של הרשת. כיום מלווה בעלי עסקים וחברות בתהליכי 

מיקוד שיווקי, מיתוג, גיבוש זהות עסקית ויצירת קונספט שיווקי.

שותפה ב"לטפל בעסק | סדנאות וקורסים לשיווק וניהול מעשי" במקצועות הרפואה והטיפול.






איך התחלת לעסוק בתחום כעצמאית?

למדתי תקשורת בהשכלתי האקדמית.
המקום הראשון שבו התחלתי לעבוד היה משרד לייעוץ תקשורת, דוברות ויח"צ.
מסוג המשרדים בהם יש שימוש בכלים קלאסיים של עולם השיווק שמתאימים לחברות גדולות.
עם ניהול השיווק של דיאדה והחשיפה שלי לעולם העסקים הקטנים (בזמנו בתחום ההריון והלידה), ראיתי שיש פער מאד גדול בין התיאוריה לבין מה שקורה בשטח.
כל המודלים שלומדים הם מודלים שתפורים לחברות גדולות ולשווקים גדולים בהם החוקים מאד ברורים. בפועל,כשמגיעים לשטח, לעולם העסקים הקטנים, השיווק המסורתי והתבניתי פחות מתאים.עניין אותי לעזור לעסקים קטנים בהם שיטות השיווק המסורתיות פחות מתאימות, דבר שיוצר הרבה תסכול.ישנן מספר גישות שיווקיות, מהי הגישה שלך?בבסיס הגישה השיווקית שלי נמצאת ההתאמה של העשייה השיווקית לאופי האישי של בעלת העסק.ישנו מודל של "משפך שיווקי" שבו אמורים לעשות מס' פעולות מאד ברורות אבל אז מגלים שזה לא מתאים בהכרח לכל העסקים.לא כולם מתחברים לאותו פאן שיווקי ואז נוצרת אשליה שזה עובד לכולם ואצל כולם זה מצליח ורק אצלך לא, דבר שיוצר המון תסכול.יש עסקים שמתקשים דווקא בנקודה הזאת ולא מצליחים למצוא את הדרך השיווקית שמתאימה להם, מתייאשים ומפסיקים לשווק את העסק.

הגישה שלי היא שאין דרך שיווקית אחת ויחידה שמתאימה לכולם.אני לא מאמינה שחייבים להיות בפייסבוק או שחייבים לפעול לפי מגמות שיווקיות כאלה או אחרות.לכל עסק מתאימה גישה אחרת ואפיקים שונים של שיווק.דבר נוסף הוא נושא האותנטיות – איך אפשר להקטין את הפער שנוצר בין איך שאני משתקפת בשיווק שלי לבין איך שאני במציאות.לדוגמא -יכולים להיות שני עסקים מאותו תחום כמו מעצבות פנים –מבחינה תאורטית יתכן שהן עברו הכשרה זהה וקיבלו השראה מאותם המקומות. עם זאת הגישה ללקוח תהיה שונה, השירות יהיה שונה.
החוויה של הלקוח תהיה שונה גם אם המערכים השיווקיים יראו אותו הדבר מבחינה ויזואלית, גם אם האתרים שלהן יהיו מאד דומים אחד לשני, הסלוגנים יהיו בעלי אותו מסר שיווקי.בסופו של דבר הן שתי נשים שונות.עם אישיות שונה.לדעתי משהו הולך לאיבוד בין האינדיבידואל שהוא ייחודי לכל אחד מאיתנו לבין הרמה השיווקית שנעשית בצורה מאד דומה בכל העסקים.
בשנים האחרונות הבנתי שהמפתח נמצא באותנטיות. זה נכון במיוחד כיום כשיש אלטרנטיבות לכל דבר, יש שפע מהכל ורעש שיווקי מאד גדול בכל המדיות.אנחנו חשופים כל הזמן להרבה מאד מסרים שיווקיים. הדרך היחידה להצליח לבלוט בים המסרים היא להיות אותנטית. להיצמד למה שנכון ומתאים לך ולא למה ש"צריך" לעשות.צריך להתפתח וללמוד, לקבל השראה מבחוץ, להיות ערה למה שקורה אצל הקולגות, להיות מחוברת לדופק של השוק אבל חשוב להקפיד לפעול ממקום אמיתי ולשמור על אותנטיות בבחירת המוצרים שאת מוכרת, בדרך שבה את מציגה את עצמך ובנראות של העסק.מה עושים עם העסק בימים הקשים של הלחימה בדרום, כשקשה לעסוק בשיווק העסק ?כדאי לנצל את הזדמנות ואת הימים הללו שיש בהם ירידה בנפח העשייה לחשיבה ותכנון.הרבה פעמים הנטייה בשיווק היא להוציא את זה הכי מהר החוצה.אנחנו נוטות לדלג על השלב של החשיבה מיהם הלקוחות שלי, מה המסר השיווקי שלי, מה הייחוד של העסק שלי.בין השלב שנורא ברור מה את עושה כי יש לך כשרון שאת מתרגמת למוצר או שירות לבין השלב שבו את מוציאה את העסק לאור יש שלב מאד חשוב שבו צריך לתקשר פנימה.להקדיש זמן ומחשבה לענות לעצמך על שאלות קשות - לעבוד על ההגדרה העצמית, הגדרה של הקהל שלך, להשקיע מחשבה מהם הערוצים השיווקיים הנכונים לך.גם אם העסק שלך ותיק, חשוב לשים סימן שאלה בכל מקום שהיה עד עכשיו סימן קריאה. האם דרך השיווק שלך היא באמת האפיק השיווקי שמתאים לך?האם את מצליחה להעביר את המסר שאת רוצה להעביר?למה את עושה את מה שאת עושה?זאת שאלה פילוסופית שלא קשורה לשיווק אבל בהחלט שאלה חשובה שאנחנו לא תמיד שואלות את עצמנו.הקדישי זמן והשקיעי בחשיבה עצמית מעמיקה לפני שאת מתחילה לשווק.

kitkadesigntoronto.com

מהן 3 העצות הכי חשובות שאת יכולה לתת לבעלת עסק חדש ?

1- לפרגן לעצמך את ההריון של העסק ולהנות מהדרך
חשוב לקחת נשימה עמוקה ולהבין שללדת עסק לוקח זמן. עסק דורש השקעה של זמן ,אנרגיה וכסף וצריך הרבה אורך רוח וסבלנות.
2- 
ללמוד ולהתפתח כל הזמן
נכון שבעסק שלך את אשת מקצוע (יוצרת/מעצבת/מאמנת/מטפלת) אבל את גם המזכירה,מנהלת השיווק ומנהלת חשבונות.
לחלום יש הרבה מרכיבים וחלק מהם זה דברים שאנחנו פחות אוהבות לעשות.  
"תני לי ליצור בסטודיו ועזבי אותי מהשיווק" זה משפט שאני שומעת הרבה.
גם אם את ממש לא אוהבת לשווק, אין לך את הפריבילגיה לבחור שלא לשווק
.
השקעת הרבה ברכישת המקצוע שלך, השלב הבא זה להשלים את הלמידה בהקשר הניהולי והשיווקי.את צריכה לבחור מסגרת שמתאימה לך ולפרגן לעצמך את הזמן ואת ההשקעה הכספית שכרוכה בללמוד איך לנהל עסק. דבר שיכול לחסוך הרבה טעויות ותסכול בהמשך הדרך.
3- רשת תמיכה  
חשוב למצוא לעצמך רשת תמיכה בין אם זאת קבוצת נטוורקינג, קבוצה בפייסבוק, קבוצת אימון או קבוצה של 2-3 חברות.
זאת מסגרת נהדרת גם להתפתחות וללמידה וגם לתמיכה ריגשית.
בעסק עצמאי יש הרבה מאד בדידות.את מתמודדת עם כל ההתלבטויות, הקשיים וההצלחות לבד. 
לפעמים רשת תמיכה יכולה להיות ההבדל בין להצליח לממש את החלום לבין לא.
העסק הוא הבייבי שלנו ויש הרבה מאד כח בלגדל אותו עם נשים תומכות מסביב.


crushculdesac.tumblr.com


פולינה יקירה, תודה על ראיון מעורר מחשבה, למדתי המון ואני מתחילה ליישם!







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

קצת עלי



אני יפית. נעים להכיר.
חובקת את האיש שלי כבר 20 שנים (טפו טפו :)) ואת שלושת הכוכבים שלנו בני 13,17.5 ו-11.
בנינו את ביתנו במושב בעמק איילון, המקום בו גדלתי ואחד המקומות היפים בארץ.
יזמת בנשמה, אוהבת טבע, ים, אוכל טעים, מכורה לדברים יפים, אוהבת לטייל בארץ ובחו"ל, לצלם ולקרוא.
אבל הכי הכי אני אוהבת ,לעבור בין חדרי הבית בשעת לילה מאוחרת, כשכולם ישנים, להקשיב לנשימות אהוביי , להסניף אותם ולהרגיש - תודה !